Πόσο απέχει το Λονδίνο από την Αθήνα; Γ Κοκκινακος
Η νύχτα, η βία και η έμπνευση
την είδα την αποκαθήλωση του Γκουεβέρα
σε μια γούρνα της Βολιβίας.
Ολόγυρα στέκονταν οι λοχαγοί
και με το δάχτυλο δείχναν επάνω στο κορμάκι του τις τρύπες.
Ν. Καρούζος
την είδα την αποκαθήλωση του Γκουεβέρα
σε μια γούρνα της Βολιβίας.
Ολόγυρα στέκονταν οι λοχαγοί
και με το δάχτυλο δείχναν επάνω στο κορμάκι του τις τρύπες.
Ν. Καρούζος
Επειδή η βία δεν υπακούει και δεν ερμηνεύεται με καθολικές προσεγγίσεις, επειδή δεν ξέρουμε αν είναι καταφύγιο απελπισμένων ή αποφασισμένων, ας θέσουμε καταρχήν μερικά ερωτήματα.
Είναι η βία το σχήμα για να αποκτήσει πρόσωπο το κοινωνικό υποκείμενο;
Η εξουσία-κάθε εξουσία- εμπεδώνεται, παγιώνεται, ασκείται, χρησιμοποιώντας βία;
Η κοινωνική ειρήνη προϋποθέτει την μονοπώληση της βίας από τα θεσμικά όργανα της κοινωνίας; Η βία είναι το αντίθετο της τάξης ή είναι δυο πόλοι του ιδίου συνεχούς;
Μήπως ο πολίτης ενδοβάλλοντας την βία της εξουσίας, την υιοθετεί ως επιτρεπτή .κοινωνική συμπεριφορά, αντιγράφοντας την ως τέτοια από τον «γονέα», αφού ο πατέρας συμβολοποιείται στο Νόμο, κράτος , εξουσία; Και ο πατέρας δεν μπορεί να κάνει, να επιλέγει να κάνει κάτι κακό;
Είναι η κουλτούρα, η γλώσσα, η λέξη, ο έρωτας αντίδοτο της βίας, ή μορφές βίας;
Ο πολιτισμός άρχισε, λέει ο Φρόυντ, όταν ο πρώτος άνθρωπος αντί μια πέτρα, πέταξε μια λέξη! Η βία πριν γίνει πράξη είναι τρόπος σκέψης; Ο θυμός, ως κεντρομόλος βία είναι επιτρεπτή, ενώ η εξωτερική βία ως φυγόκεντρος ροπή απαγορεύεται;
Πόσο απέχει το Λονδίνο από την Αθήνα, χιλιομετρικά, κοινωνικά, πολιτικά, υπαρξιακά;
Οι μορφές της βίας(σωματική, ψυχική, ηθική, οικονομική, συμβολική, πολιτισμική) και οι διαμεσολαβήσεις της αφορούν ή όχι σε κοινωνικές σχέσεις δύναμης, δομές εξουσίας, και πλέγματα κυριαρχίας;
Η «παιδεία» της βίας, η προβολή της από τα ΜΜΕ, η ταυλανδοποίηση της κοινωνίας και η παραγωγή περιττών ανθρώπων συνιστούν βία;
Η ξενοφοβία, ο ρατσισμός, οι κοινωνικές και φαρμακευτικές εξαρτήσεις, συνιστούν βία; Μήπως η βία δεν αφορά μόνον την ύλη, το σώμα, την περιουσία μας, αλλά και τις ψυχές μας;
Είμαστε πλέον τόσο εθισμένοι στη βία των ψευδών υποσχέσεων, των κενών πολιτικών-ρητορικών σχημάτων, των καθολικών διαψεύσεων και της υπαρξιακής κενότητας, που απλώς περιμένουμε έτοιμοι με στερεοτυπικές κραυγές να τιμωρηθούν οι ταραξίες.
Αλλά ποιοί είναι οι ταραξίες; Αλήθεια ποιοι είναι οι ταραξίες στο Λονδίνο σήμερα, χθες στα προάστια του Περισσού, προχθές στην Αθήνα;
Είναι άνθρωποι «μανιακοί της βίας», «εγκληματικοί τύποι», «αντικοινωνικοί πολίτες», ή άνθρωποι που χάνοντας την δουλειά τους, βρέθηκαν στο περιθώριο, υποθηκεύοντας τη ζωή τους, το πρόσωπό τους, την ύπαρξή τους;
Διότι αν υπάρχει κοινωνική παθολογία, αυτή αφορά μόνον τους ταραξίες, ή την κοινωνία;
Θέλουν διόρθωση όσοι διαμαρτύρονται ή όσοι διαχωρίζουν, αποκλείουν, καταδικάζουν στην ανέχεια και την αφάνεια χιλιάδες και εκατομμύρια ανθρώπους; Το εισόδημα των τριών πλουσιοτέρων ανθρώπων του πλανήτη, είναι ίσο με το ΑΕΠ των 49 φτωχότερων χωρών του κόσμου. Μήπως εδώ βρίσκεται το κλειδί;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου